HÄGERSTENS
GÅRD
En byggnadshistoria
som speglar tiden
Denna text är
en delvis redigerad proseminarieuppsats av Hanna Nyberg (KV 104 2D), Stockholms
Universitet 1995
Sidan
skapad av Ulf Ebeling
TRÄDGÅRD MANGÅRD FLYGLAR EKONOMIBYGGNADER KÄLLOR/LITTERATUR
Hägersten
omnämns första gången redan 1432 som torpet "Hægrasteen"
i ett sk bytesbrev.
Det har spekulerats i att gårdens norra flygel
är uppbyggd på detta torp.
Hägersten
lydde under Årsta gård innan denna delades 1763. Därefter bildade
gamla Södertäljevägen en naturlig gräns mellan ägorna.
Till Hägerstens gård räknades bl a dessa egendomar; Katrineberg,
Gröndal, Fågelsången, Ekensberg, Vinterviken, Lindholmen, Klubben,
Petersberg, Kristineberg, Midsommarkransen och Örnsberg. Ägorna
är markerade på denna karta från 1886.
Den första ägaren till det avstyckade godset
blev Claes Arrhén von Kapfelman. Det var också han som utvecklade
Hägerstens jordbruk. 1763
gifte han sig med Catharina Christina Bellman, syster till Carl Michael Bellman.
Flera av Bellmans
sånger utspelar sig därför på gården och dess
ägor. Arrhéns tid på Hägersten präglades av dåliga
finanser och han sålde av flera lägenheter. 1779 blev han försatt
i konkurs. Ett flertal ägarbyten skedde kort därefter.
Här kan du se gårdens hela ägarlängd
Näktergalen
på Hägersten
Johan Henrik Peterson (1798-1845)
Gården
fick sin mest glansfyllda period sedan justitierådet Johan Henric Peterson
blivit dess ägare 1812. Förbudet för ofrälse att köpa
säterier hade upphört 1810. Peterson lyckades köpa tillbaka några
av Hägerstens lägenheter. Det var troligen under hans tid som mangårdens
övre vånings mittparti fick större takhöjd.Peterson kallades
ibland för "Näktergalen" på grund av sitt sång och musikintresse.
Han var gift med hattstofferare och kommersrådet
Anders Reimers dotter Lovisa och blev när svärfadern dog en förmögen
man. Han lyckades köpa tillbaka några av Hägerstens lägenheter.
Peterson omtalas som en måttfull medlem av orden Par Bricole och blev även
tilldelad en nordstjärneorden. Han samlade gärna sina vänner ute
på Hägersten, som nyttjades som sommarnöje och för kompletterande
näringar. Del i umgänget tog Svenska akademiens Johan David Valerius
och den unge Erik Gustaf Geijer som hade anställning som informator. Förbindelserna
mellan Hägersten och Årsta som under Arrhen von Kapfelmans tid varit
något ansträngda omtalas i "Årstafruns dagbok" som goda under
Petersons tid, och många fick tillfälle att imponeras av hans gästvänlighet.
Bland annat redovisas ett kalas hos "Justitje Rådet" på
Hägersten där "ett förnämt sällskap" serverats
16 à 18 rätter ock lika många sorters vin.
Teaterchefer
och träpatroner
Knut Åkerhielm
(1813-1895)
Efter
en tid av många olika ägare och inspektorer bosatte sig en familj återigen
på Hägersten. Det var Knut Åkerhielm som var hovmarskalk
och ansvarig för de kungliga teatrarna. Då dottern Julia gifter sig
med en kapten Emil Malmborg bosätter de sig inte på Hägersten
som blev sommanöje.
Att ha sommarnöje
blev allt vanligare bland välställda borgare. Kommunikationerna underlättades
av de många ångbåtsturer som trafikerade Mälaren och Stockholms
skärgård.
Johan Olsson (1858-1940) och Axel Rosenlund (1843-1920)
Olsson
& Rosenlund köpte Hägersten 1894
och med deras förvärv inleds en ny epok med industriernas intåg.
De hade lagt grunden till en trävarudynasti i Heby i Västmanland. I
Hägersten såg de det fördelaktiga läget vid Mälaren;
timmersläpen fick en naturlig hamn. De startade även tegelbruk, råvaran
tog de från marken i nuvarande Örnsbergs industriområde. Tillsammans
med jordbruk och trävaruindustri hade firman monopol som arbetsgivare i området.
Mälarhöjdens villor kom att byggas med trä och tegel från
Olsson & Rosenlund
Först 1913,
ett sekel efter mälartrafikens första ångbåtstur blev båtarna
utkonkurrerade av Södra
Förstadsbanan som fick hållplats
vid Hägerstens alle. Banans
sträckning förbi gården syns på denna
karta från 1926.
Olsson & Rosenlund var delägare i spårvagnslinjen.
Hägerstens
gård i dag
1997
köptes gården av byggfirman L M Jacobsson Bygg AB. En byggmästarbildad
bostadsrättsförening bildades, och de fem lägenheterna såldes
sedan successivt ut på marknaden samtidigt som gården rustades upp.
Under renoveringens början "blåmarkerades" fastigheten av Stockholms
Stadsmuseum, vilket innebär att den hör till Stockholms mest skyddsvärda
fastigheter.
Park och trädgård
Från
1600-talets strängt symmetriska trädgårdar utvecklades en friare
och naturligare stil som nådde Sverige på 1780-talet. Hagaparken anlades
och den engelska parken fick även svensk form. Idealen kom ursprungligen
från Rousseau och hans filosofiska tankar om människans förhållande
till naturen.
Hägerstens gård med sin kuperade terräng passade
utmärkt för den nya stilen. Här kunde romantikern överraskas
av plötsliga utblickar över Mälarens vatten eller skåda ut
över åkrar, ängar och lummiga skogsdungar. Även herdeidyllen
låg i tidens smak.
I den engelska parken planterades ekar varav endast
ett antal återstår. Där firades under 1900-talet midsommar med
Hägerstens församling, men på 1950-talet fick parkens träd
lämna plats åt en idrottsplats.
Trädgård är ett
mångsidigt begrepp, som rymmer både köksträdgård och
fruktträdgård, vilka var viktiga i herrgårdens ekonomi. Redan
på Arrhen von Kapfelmans tid fanns en anlagd "trägård" och på
1771 års
karta är även kåltäppa
utsatt. En trädgårdsmästare hade anställning och egen stuga
och täppa.
Brannius som besökte gården för sin avhandling
1769, berömmer Hägerstens gård och Arrhen von Kapfelmans gärningar.
Brannius nämner en på kort tid anlagd trädgård i flera sluttningar
som Arrhen von Kapfelman uppodlat "i ett oländigt berg".
Vilka träd
som odlades anger inte Brannius, men snart blev det allt vanligare med orangerier
där sydländska träd och växter kunde drivas, och även
Hägerstens gård fick ett sådant. Till 1858 års brandbrev
finns ett orangeri utsatt. (Se under länken Byggnader)
Traditionen har förts vidare av handelsträdgårdarna som tog över
vid sekelskiftet. Så även på Hägerstens gård vars
trädgård var utarrenderad till 1950-talet. Trädgårdsmästaren
hade tillgång till sutterängvåning i den södra flygeln och
skulle förse herrgården med "vackra blommor och passande slingerväxter
efter byggnadens stenfot''.
Mangård
Hägerstens gård
ligger högt beläget med mangård och två flyglar. Gårdsfasaden
är stramt klassisk och välproportionerad. Huset vilar på en hög
stenfot och den slätputsade muren delas upp i mindre partier av släta
pilastrar. Ett uppdraget mittparti ger frontespis och markerar mittaxeln. Frontonen
pryds utav ett ur i fönsterinfattning och det brutna taket är klätt
med tegel.
Fasaden åt
trädgården är identisk med gårdsfasaden, men saknar
stenfot då gården ligger i sluttning. Detta ger ett lite tungt intryck
åt denna sida av fasaden.
Till Hägerstens gård saknas byggnadsritningar och byggåret
har varit omtvistat. Niclas Wadström är den byggherre som omtalas i
samband med Hägersten och räkenskaper som använts av både
Selling och Staf bekräftar detta. Aven Brannius nämner Wadström
som byggherre. Något
säkert byggnadsår finns inte men på 1771
års karta
är Hägersten utsatt med manbyggnad och flyglar. Det bestämmer inte
närmare byggåret. Brannius kan göra dateringen mer precis när
han 1769 eller 1770 uttalar sig;"denna märkvärdiga, /.../, har nu stått
i femton år, utan att minsta fel synes derpå," vilket ger byggåret
1755. Brannius inleder med att berätta att mangården är en gammal
kungsgård som stått vid Kungsbergs kungsgård på Fogdön
i Sörmland och att den flyttats av accessor Wadström. Wadström
som arrenderat både Kungsberg och Hägersten hade penningaffärer
med ägarna. Om man tillsammans med detta tar det svaga skogsbestånd
som fanns på Årstaegendomen på 1750-talet så är det
sannolikt att Kungsbergs kungsgård flyttades från Fogdön till
Hägerstensklippan. Brannius hade vid denna tid släktkontakter på
Kungsberg vilket gör hans vittnesbörd trovärdigt. Han verkar i
sin avhandling särskilt intresserad av hur husen var byggda och berömmer
tillvägagångssättet.
En stor veranda
byggdes 1870. Den låg åt gården och bör ha upptagit
blickfånget. Malmborgs veranda vilade på ett underrede i bjälklag
och taket bars av "10 pelare förledda med listverk och förenade med
16 genombrutna konsoler av olika modeller." Mot den nyrenoverade väggen sattes
bröstpanel. Arrangemanget var helt i enlighet med den nya schweizerstilen.
Ny maskinteknik gjorde det möjligt att tillverka snickerier på plats
eller i fabrik. Vilken färg verandan beströks med beskriver inte brandbrevet,
och inte heller vilken färg reveteringen fick.
Då Signe Sköldberg 1927 gifte sig med Sigge Rosenlund var färgsättningen
vitt och brunt. Det var Signe Rosenlund som femtio år senare lät renovera
fasaderna och som lät uppföra dubbeltrappan i sten istället för
den ankomna träverandan. Färgställningen blev gult och grönt
mer i enlighet med gårdens ursprung. Tyvärr utfördes renoveringen
en mycket regnig sommar och arbetet blev inte hållbart.
Interiör
Nedre våningen
har rum i fil med två större rum åt gården. Det största
rummet är placerat på gaveln, och får på detta sätt
ljus från två håll. Att placera ett större sällskapsrum
på gaveln var ett nytt påfund och kom som idé från de
franska teoretikerna. Det var här som Peterson hade sin biljard. Åt
trädgården ligger den vardagliga sidan med två kök som kan
ha haft skilda hushåll. Att ha en våning för vardagssysslor och
en paradvåning var vanligt på 1700-talet . På den nedre våningen
hade Peterson även sitt kontor. Förstugan hade till planen L-form och
leder om man så vill rakt ut i trädgården eller vidare upp till
övervåningen. Det finns två trapphus. Ett binder samman förstuga
och paradvåning, det andra ligger på gaveln i samband med kök
och kontor.
Den övre
våningen bygger också på iden med rum i fil. Den har två
filer med två salar i mitten. Den större av dessa vetter åt trädgården.
Idealet var att man skulle kunna öppna mellan rummen och få ett långtgående
perspektiv, men också stänga om sig i kabinetten och förmaken
för värme och hemtrevnad.
Snickerier
På Hägerstens gård härstammar de flesta snickerier från
Petersons tid på godset. Några undantag som en enkel balustrad och
ett par dörrfoder härstammar dock enligt Selling från 1700-talets
mitt. Balustraden som är tillverkad av plank med utskurna dockor är
vitmålad. Den står i skymundan i ett mindre trapphus som leder vidare
till gavelrum och vind och har på detta sätt varit skyddad från
slitage och modeväxlingar. Samma trapphus är helt klätt med spontpanel
och i taket som gränsar mot vind finns ett meterstort fönster med nio
rutor. Panel och fönster är dock från Petersons tid. De av Selling
noterade dörrfodren kan noteras i samma trapphus, men även ett genombrutet
dörröverstycke av samma utformning som balustraden. Överstycket
har inte noterats av Selling trots att det har samma mönster som balustraden
och motsvaras av en en planka i räcket. Jag finner det intressant eftersom
cirkeln är ett återkommande tema i gårdens detaljer. Detta tema
återkommer även i de inre portarnas dubbeldörrar.
Förstugan
är klädd från golv till tak med locklistpanel och då takhöjden
i den nedre våningen bara är 2,10 meter blir känslan nästan
lite tryckande. I övriga rum är bröst-panelen genomgående
och utgår ifrån fönterbröstningens höjd och har fyllning.
Denna interiörstil slog igenom på 1760-talet och blev allmän standard.
Tillsammans med taklist inramade bröstpanelen väggfälten.
Samtliga dörrar på Hägerstens gård har hel- eller halvfranska
dörrar med tre fyllningar. Gångjärn är handsmidda och har
vitmålats.
Salarnas
förändring
Takhöjden i salarna har varit en omtvistad detalj i Hägerstens byggnadshistoria,
men Selling klarlägger vissa fakta när han påstår att det
är rummens snickerier som slutligen bestämmer när takhöjden
ändrades.
Enligt Selling härstammar snickerier och dörrar
från Peterson och om man studerar brandbrevet från 1817 märker
man att sex fönster i huvudbyggnaden är 3 alnar och 15 tum i jämförelse
mot övervåningens övriga som är 2 alnar och 13 tum. Peterson
saknade nog varken lust eller medel för ett sådant företag och
ingen av Hägerstens tidigare ägare kan ha varit mäktig ett sådant
arrangemang. Peterson ville ha högt i tak för ljuskronor och sång.
Färgsättning
och tapeter
Snickerierna på Hägerstens
gård är till större delen vitmålade som man lärde sig
på 1700-talet och reflekterar det ljus man eftersträvade. Av väggfältens
tapeter finns ingenting bevarat Nya ägare har efter modet och teknikens utveckling
bytt ut dem. Så omtalas på Petersons tid i 1838 års brandbrev
att tapeterna i nio rum bestod dels av väv dels av nya franska tapeter. Även
innertaken var klädda med väv. Från samma tid härstammar
också det boiserade rummet på övervåningen, som Peterson
lät utföra. Bröstpanelen är här mörkt grönmålad
och väggfälten tonar i varmrosa. På 1930-talet lät paret
Rosenlund tillföra en målad bård bestående av löv
och örter. Kanske med den gustavianska stilen i åtanke, men av konstnärena
utfört på ett sätt som inte stämmer med grundmålningen.
Färgen är pastost pålagd och går i en brun färgskala.
Kakelugnar
Av mangårdens gustavianska kakelugnar återstår nu
bara två stycken. Den ena gråvit och omönstrad, den
andra med kakel i blåvitt blommönster. Till formen rundade står
de kvar sedan den tid då kakelugnen förbättrades av arkitekterna
Cronstedt och Wrede. Kakelugnen blev en ovärderlig värmekälla i
det gustavianska hemmet, men också en möbel på modet som skulle
stämma överrens med övrig inredning. På Petersons tid tillkom
nya vita empirekakelugnar i tio rum.
Flyglar
Båda flyglarna var 1856 rappade
för att likna stenhus och på detta sätt blev de särskilt
dragfria. Södra flygeln har samma plan som den norra, men står i sluttning
vilket ger en sutterängvåning med egen ingång. Båda flygelbyggnaderna
har tegelklädda sadeltak och bör ha kvar sitt ursprungliga utseende.
På 1970-talet byttes de yttre trätrapporna ut mot trappor av sten i
samband med fasadernas renovering.
Den
norra flygeln kan också vara byggd på rester av ett äldre hus.
På 1748
års karta är en byggnad utsatt. Som ett symboliskt tecken för
mindre boställe på ungefär samma plats som den norra flygeln ligger.
Flygelbyggnaderna har den gamla
sexdelade planen med sal i mitten.
Norra
flygeln t.v. Södra
flygeln t.h.
Båda
flyglarna har tidstypiska
dörrar med runda rutor
Enligt Petersons bouppteckning var den norra flygeln delvis
möblerad, men tycks också ha tjänat som förråd. Spinnrockar,
yxor, gungbräden och trädgårdssäten fick samsas med porslin
och karaffer. Glas till punch och porter fanns i mängd samt ett klaver och
två harpor.
Att den södra flygeln inte tas upp i bouppteckningen
beror på att denna då arrenderades av Petersons måg med eget
hushåll.
Den norra flygeln (till
höger) är timrad med påspikad mursten, den södra uppförd
i korsvirke. Båda flyglarna var redan 1769 rappade för att likna stenhus
och på detta sätt blev de särskilt dragfria.Den
också vara byggd på rester av ett äldre hus. På 1748 års
karta är en byggnad utsatt. Som ett symboliskt tecken för mindre boställe
är den placerad på samma plats som den norra flygeln ligger.
Södra
flygeln står i sluttning, vilket ger sutterängvåning med egen
ingång. En stor rektangulär avfasad kakelugn står i den södra
flygelns matrum. Den är i gustaviansk stil och har blå-vitt kakel av
olika mönster som förmodligen kommer från flera ugnar.
Båda flygelbyggnaderna har tegelklädda
sadeltak och bör ha kvar sitt ursprungliga utseende.
På
1970-talet byttes trätrappor ut mot trappor av sten i samband med fasadernas
renovering.
Ekonomibyggnader
Till Hägerstens gård hörde också ett omfattande jordbruk.
Fä- och ladugårdar uppfördes av både Arrhen von Kapfelman
och Peterson. Jordbruket lades ner på 30-talet och ingen av dessa byggnader
står kvar idag.
Den
gula spannmålsboden som uppfördes av Peterson stod länge kvar
som en påminnelse om forna dagars sädesskiljning.
De andra byggnaderna
som saknade uppgift efter jordbrukets avskaffande blev 1967 övningsobjekt
för brandkåren utan att stadsantikvarie kontaktats för utlåtande
och utan rivningstillstånd.
Den vimpel med bokstäverna "H P" och
årtalet 1672 som kröner manbyggnadens fronton sätter fantasin
i omlopp. I ett samtal med Jakob Cederström har även denna detalj fått
en förklaring. Cederström var barn på gården 19401956
och hade sett vimpeln kröna källarens tegeltak. Det var Peterson med
förnamn Henric som uppförde källaren på 1800-talet så
årtalet är fortfarande en gåta. Barnen på Hägersten
undrade mycket över vad initialerna kunde betyda. Harry Person var en då
aktiv boxare, men man enades om att bokstäverna kort och gott betydde "Hägerstens
Potatiskällare".
TRYCKTA KÄLLOR OCH LITTERATUR
Hall, Bo G: Mälarhöjden med omnejd. Stockholmsmonografier utgivna av
Stockholms stad , Stockholm 1988
Hofrén, Manne: Herrgårdar och
boställen. En översikt över byggnadskultur å Kalmar läns
herrgårdar 1650-1850. P.A. Norstedt & söner . 1937.
Pihl Atmer,
Ann Katrin: Sommarnöjet i skärgården. Sommarbebyggelse i Stockholms
inre skärgård 1860-1915. Monografier utgivna av Stockholms stad. diss.
1987
Selling, Gösta: Svenska herrgårdshem under 1700-talet. Alb.
Bonniers, Stockholm 1937
Selling, Gösta: Säterier och gamla gårdar
i Stockholmstrakten. Bonniers Stockholm 1977.
Selling, Gösta: Kungsbyggningen
som blev Hägersten, Stockholm 1981. För Brännkyrka Hembygdsförening,
medlemsblad. nr. 41. 1981.
I samlingsform " Brännkyrka genom tiderna".
Stockholm 1988 .
Staf, Nils: Hägerstens gård och dess ägare.
Almqvist & Wiksell, Uppsala 1979